Leie før eie – prøvebo
Synes du det er vanskelig
å flytte hjemmefra?
Vil du gjerne prøve å bo
alene før du bestemmer deg?
I noen kommuner kan du leie
en bolig og prøve å bo der
før du kjøper.
I Trondheim kommune
kan de som vil
prøve å bo i en egen leilighet.
Etter en stund kan de
kjøpe boligen hvis de vil.
Kommunen hjelper den som leier.
De gir informasjon om startlån og tilskudd.
Høres dette bra ut?
Da kan du spørre kommunen din
om dette er en mulighet.
Hva betyr ordet?
- Kommunen
- 
    Byen eller stedet hvor du bor. 
 De som jobber i kommunen
 gir tjenester til de som bor der.
 Kommunen kan fortelle hvilke boliger
 du har råd til å eie eller leie
 og hvilke tjenester du kan få.
- Tilskudd
- 
    Penger du får av kommunen 
 til å kjøpe et sted å bo.
- Startlån
- 
    Penger du får låne av kommunen 
 til å kjøpe et sted å bo.