Forandre boligen

Noen ganger må du forandre boligen
slik at den passer for deg.
Det koster penger.

Låne penger

Du kan låne penger i Husbanken
for å forandre boligen
hvis den ikke passer for deg.

Her kan du lese mer om lån i Husbanken.

Du kan låne like mye
som det koster å forandre boligen. 

Hvis du bor sammen med foreldre dine
kan dere forandre den boligen
dere bor i sammen.

Hvis du vil bo i en egen bolig
kan du bruke lånet til å betale for
forandringer i den. 

Du kan bare få lån hvis forandringene
gjør at boligen bruker mindre strøm. 
Eller at det blir enklere å for alle å bruke boligen.
For eksempel å bruke rullestol der.

Du kan for eksempel bytte til nye vinduer
sånn at mindre kulde slipper inn.
Eller du kan bygge større bad
sånn at det blir plass til rullestol.

Få tilskudd

Hvis du har en fysisk funksjons-hemming
kan du søke kommunen om få tilskudd.

Du kan for eksempel bruke pengene til
å fjerne dør-stokker på gulvet,
og gjøre sånn at du
kommer inn i boligen uten trapp.

Eller gjøre andre ting
som gjør hverdagen enklere. 

Kommunens ergoterapeut kan gi gode råd 
om hvordan boligen din kan bli best mulig.

Du kan også søke kommunen om hjelp 
til å finne ut hva som kan gjøres
og hvor mye det vil koste.

Her kan du lese mer om kommunens tilskudd

Spør kommunen din om de kan gi tilskudd.