Lage borettslag
I et borettslag bor du sammen med andre.
Dere bor i hver deres bolig.
Dere eier borettslaget sammen.
Kanskje har dere en vaktmester
som hjelper til ute.
Bo sammen med noen du kjenner
Det er mange ting som er bra
med å ha et borettslag.
Det er trygt og fint å bo
sammen med noen man kjenner.
Du kan være med å bestemme
hvordan boligen skal være,
og hvor den skal ligge.
Kanskje du kjenner noen
du har lyst til å bo sammen med.
Da kan dere lage et borettslag sammen.
Familiene deres kan samarbeide
i en arbeids-gruppe.
Snakk med kommunen
Å lage borettslag tar mange år.
Derfor er det viktig å starte tidlig.
Først må dere snakke med kommunen.
Dere kan spørre kommunen
om de vil være med
å bygge borettslag.
Da er det kommunen
som gjør mye av jobben.
Når kommunen er med
å bygge borettslaget,
blir det billigere for deg
å kjøpe boligen.
Kommunen kan si nei
til å lage borettslag.
Da kan dere lage borettslaget selv.
Bli enige om hva dere ønsker
Selv om dere lager borettslaget selv,
er det lurt
å samarbeide med kommunen.
Bestem dere for hva dere ønsker
og trenger i boligene.
Det kan være:
- hvor boligene skal ligge
- hvor langt det er til det du liker å gjøre på fritiden
- hvor langt det er til butikk og buss
- hvor langt det er til familien din
- hva du trenger i boligen
- hvordan dere vil ha det utenfor boligene
- om kommunen skal ha et eget sted for personalet
Snakk med de andre familiene
om hva som er viktig.
Skriv ned det dere blir enige om i en plan.
Dere kan ta med planen
når dere snakker med kommunen.
De som skal bygge boligene
må også få planen.
Hva betyr ordet?
- Kommunen
-
Byen eller stedet hvor du bor.
De som jobber i kommunen
gir tjenester til de som bor der.
Kommunen kan fortelle hvilke boliger
du har råd til å eie eller leie
og hvilke tjenester du kan få. - Personalet
-
De som hjelper deg i det daglige
der du bor.