Leie bolig av kommunen
På kommunen sin nett-side
kan du finne ut hvordan du kan søke
om å få leie en bolig av kommunen.
Det er forskjellige hus og leiligheter
du kan leie.
Boligene kan ligge spredt
eller som bo-fellesskap.
Boligene kan være med eller uten
egen plass for personalet.
Snakk med kommunen
om hva som passer best for deg.
Å leie bolig
Det mest vanlige
er å ha en avtale for 3 år av gangen.
Snakk med kommunen
hvis du synes 3 år er for kort.
Du kan be om å få leie
lengre enn 3 år.
Hus-leie
Når du leier må du betale penger
hver måned for å bruke boligen. 
Det er vanlig at du må betale
omtrent like mye som naboene dine
betaler for en lignende bolig.
Du skal ikke betale mer i hus-leie
enn det andre betaler
for lignende boliger.
Hvis du og kommunen
ikke er enige om hus-leien
kan du klage. 
Her kan du lese mer om å klage
Før du flytter inn er det lurt å sjekke
at boligen er vasket og i god stand.
Hvis noe er feil eller mangler
må du ta kontakt med kommunen med en gang.
Du har ansvar for å holde boligen i orden
når du leier.
Du skal ha en leie-kontrakt
Dette er en avtale
mellom deg og kommunen.
I leie-kontrakten står det
- hvor mye du skal betale i hus-leie.
- hvilke regler du må følge når du bor der.
- hva som er kommunens ansvar.
- hvor lenge avtalen varer.
Både du og kommunen må skrive under
på leie-kontrakten.
Det er viktig at du er enig
i det som står i kontrakten
før du skriver under.
Det er lurt at noen ser på kontrakten
sammen med deg
før du skriver under.
Hva betyr ordet?
- Kommunen
- 
    Byen eller stedet hvor du bor. 
 De som jobber i kommunen
 gir tjenester til de som bor der.
 Kommunen kan fortelle hvilke boliger
 du har råd til å eie eller leie
 og hvilke tjenester du kan få.
- Bo-fellesskap
- 
    I et bo-fellesskap 
 er det som regel et felles-areal.
 Der kan du finne på ting,
 sammen med naboene dine.
 Du kan gå dit hvis du har lyst.
 
 I et bo-fellesskap er det ofte
 en egen plass for personalet.
- Personalet
- 
    De som hjelper deg i det daglige 
 der du bor.