Kjøpe bolig når du har verge
En verge er en person som hjelper deg.
Vergen kan hjelpe deg
med å kjøpe bolig.
Først må du spørre statsforvalteren om lov til
- å ta opp lån
 - å bruke pengene du har i banken
 
Så kan du og vergen
sende søknad om startlån til kommunen.
Kommunen kan hjelpe deg
og vergen din med å søke.
Hvis kommunen har tilskudd,
kan dere søke om det.
Tilskudd er penger
du kan få fra kommunen.
Det gjør at du kan betale mindre
for boligen du vil kjøpe.
Hva betyr ordet?
- Verge
 - 
    
En verge er en person
som kan hjelpe deg
med viktige ting.
En verge kan hjelpe deg
med penger og betale regninger.
Vergen kan hjelpe deg
å søke om hjelp fra kommunen
En verge skal høre på deg
og dine ønsker.
Vergen kan ikke gjøre noe
du ikke vil. - Statsforvalteren
 - 
    
Statsforvalteren er sjefen
i det fylket du bor i.Det finnes en statsforvalter
i hvert fylke i Norge.Statsforvalteren bestemmer
om du skal få verge
og om du kan låne penger til egen bolig.