Kurs og opplæring
Her finner du grunnkurs i bostøtte for nye saksbehandlere, samt spørsmål og svar fra våre webinarer om bostøtte.
Her finner du grunnkurs i bostøtte for nye saksbehandlere, samt spørsmål og svar fra våre webinarer om bostøtte.
Du som er saksbehandler i kommunen finner våre opplæringsvideoer og opptak av webinarer lett tilgjengelig i saksbehandlingssystemet for bostøtte.
Opptak av webinar om bostøtte finner du inne i saksbehandlingssystemet for bostøtte.
Er du ny saksbehandler på bostøtte? Da skal du gjennom grunnkurset nederst på denne siden før du kan søke om tilgang til bostøttesystemet.
Her finner du svar på spørsmål om ulike tema, som har kommet inn fra deltakere på våre webinarer:
Både kommunen og Husbanken har selvstendig arkivansvar.
Søker kan laste opp ny dokumentasjon fram til dagen før systemet stenger for kommunen. Se tidsplanen. Husk at søker kan laste opp ny dokumentasjon kun i saker der det er registrert at det mangler dokumentasjon på boutgifter.
Hvis du får kontakt med søker:
Hvis du ikke får kontakt med søker:
Hvis søker har mottatt bostøtte på feil adresse i flere måneder, bør du kontakte Husbanken. Husbanken vil da vurdere om bostøtten skal kreves tilbake.
Hvis flyttingen er registrert etter vedtaksdato, vil søker få vedtaket EV48 – biperson ikke bosatt på søknadsadressen. Husbanken kan behandle saken på nytt når flyttingen er registrert i Folkeregisteret.
Hvis du er i tvil om boligen er godkjent som bolig, må du sjekke om boligen tilfredsstiller kravene. Det er spesielt viktig å sjekke at boligen er selvstendig og har egen inngang som kun søker har tilgang til. Videre må alle rommene være godkjente for boligformål. Du kan finne opplysninger om boligen i ulike registre eller ved å henvende deg til teknisk etat i kommunen. Les mer om krav til boligen i veilederen.