Få oversikt over hva dere må gjøre for å komme i gang.
Kobo
Kobo er en digital tjeneste for kommunale boliger. I tjenesten finner du to systemer – et fagsystem for kommuner og en selvbetjeningsløsning for innbyggere. Alle kommuner kan ta i bruk Kobo. Vi utvikler stadig funksjonaliteten, for å møte de ulike behovene og prosessene som i hver kommune.
Fagsystemet gir kommunen
- god oversikt, utnyttelse og planlegging av boligmassen
- god match mellom søker og bolig
- enkel saksbehandling
- ivaretagelse av bistand etter boligsosial lov
- god datakvalitet og rapportering
I selvbetjeningen kan innbyggerne
- søke selv
- følge saken sin
- ettersende dokumentasjon
- ha meldingsdialog med saksbehandler
Bli bedre kjent med Kobo ved å prøve demo- og testløsningen vår.
Mer informasjon
Kobo er under utvikling og kommer hyppig i nye versjoner. Her finner du oversikt over det som er levert så langt i fagsystemet:
- saksliste
- boligoversikt
- sakstype for bistand etter ny boligsosial lov
- kartlegging
- fatte vedtak
- sakstype for søknader om kommunal bolig (ny bolig, bytte og forlengelse)
- kartlegging
- fatte vedtak
- reservasjon og tildeling av bolig
- produksjon av brev
- mulighet for å sende brev digitalt til innbygger
- journalnotater
- arkivintegrasjon
- integrasjoner med andre systemer
- Matrikkelen
- Folkeregisteret
- Skatteetaten
- Kontaktregisteret
- tilgjengelig på følgende språk: bokmål
- angi kommunespesifikke innstillinger i løsningen:
- kommunens kontaktinformasjon
- tildelings- og tilvisningsavtaler
- dokumentmaler
- boligimport
Her finner du oversikt over det som er levert så langt i selvbetjeningen:
- digital søknad om kommunal bolig (ny, bytte og forlengelse)
- kunne følge status på sak
- digital dialog med saksbehandler
- tilgjengelig på følgende språk: bokmål, nynorsk og engelsk
- papirsøknad for de som ikke vil eller kan søke digitalt (bokmål og nynorsk)
Det er utviklet en arkivløsning som sender informasjon til kommunens arkiv via Fiks-plattformen.
Følgende systemleverandør har koblet seg på arkivløsningen:
- ACOS Websak
- Sikri Elements
- Infoworker Documaster
- TietoEvry - P360
Kommunene må ta kostnadene fra arkivleverandører – for jobben som gjøres med å koble seg på arkivløsningen.
- Det utvikles et toveis-integrasjonspunkt (API) mot FDVU-systemene (eiendomsforvaltning) med mulighet for å utveksle informasjon med Kobo. Planen er at integrasjonspunktet både skal gjøre det mulig å hente inn informasjon om boligene, inkludert endringer over tid, og sende informasjon tilbake til FDVU-systemene om endret status ved tildeling og lignende. Målet er at det skal bli minimalt med dobbeltregistrering i de to systemene.
- For at kommunene skal kunne dra nytte av informasjonsflyt mellom FDVU-systemene og Kobo, må leverandørene utvikle støtte for API-et. Husbanken er i dialog med de største leverandørene for å sikre at dette blir prioritert. Kommuner som har samme leverandør oppfordres til å samarbeide om å påvirke utviklingen, og Husbanken kan bistå med å etablere kontakt.
- Kobo vil ikke erstatte FDVU-systemer som LAFT, Facilit, Famac, Plania, MainManager med flere. Kommuner som bruker et FDVU-system for teknisk drift og vedlikehold av de kommunale boligene, bør derfor ikke forvente at Kobo kan erstatte det. Dette gjelder også såkalte "Utleie"-moduler fra FDVU-leverandørene.
- Typisk funksjonalitet som dekkes av et FDVU-system, og som ikke dekkes av Kobo, er blant annet planlegging og oppfølging av vedlikehold, tiltaksplaner, arbeidsordre, kontraktsadministrasjon, fakturagrunnlag til økonomisystem og husleieregulering.
Brev til innbygger
Det er utviklet en integrasjon som gjør det mulig å sende brev digitalt til innbygger, via Digdir sin eFormidling-komponent.
Skatteetaten
Det er utviklet en integrasjon som gjør at opplysninger om inntekt og formue/gjeld innhentes fra Skatteetaten.
Folkeregisteret
Det er utviklet en integrasjon som gjør at opplysninger fra Folkeregisteret innhentes fra Skatteetaten.
Kartverket
Kobo har også en integrasjon med Kartverket, slik at boliger som legges inn i løsningen henter noe informasjon fra matrikkelen.
Det vil ikke koste noe å koble seg på Kobo, men kommunen må ta høyde for kostnader til innføring.
Det kan dreie seg om utgifter til
- fremtidige tilpasninger ifm. kobling av FDVU-system med integrasjonspunkt i Kobo
- kobling mot kommunens arkivsystem
- arbeid knyttet til å legge inn data om boligene i systemet
- tid brukt i forbindelse med implementeringsaktiviteter (for eksempel DPIA, ROS-analyse, gevinstrealiseringsplan, opplæring og så videre)
131 kommuner har signert databehandleravtale med Husbanken om bruk av Kobo per 13.05.2025:
Agder:
Arendal, Flekkefjord, Froland, Gjerstad, Iveland, Kvinesdal
Akershus:
Asker, Bærum, Eidsvoll, Hurdal, Jevnaker, Lunner, Lørenskog, Nannestad, Nes, Nesodden, Nittedal, Nordre Follo, Rælingen, Ullensaker, Vestby, Ås
Buskerud:
Lier, Modum, Nore og Uvdal, Ringerike
Finnmark:
Alta, Lebesby, Sør-Varanger
Innlandet:
Alvdal, Eidskog, Elverum, Gran, Hamar, Kongsvinger, Lillehammer, Lom, Løten, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Rendalen, Ringsaker, Stange, Søndre Land, Sør-Aurdal, Trysil, Vestre Toten, Vang, Vågå, Åmot, Åsnes, Øyer, Øystre Slidre
Møre og Romsdal:
Aukra, Averøy, Hareid, Hustadvika, Stranda, Sunndal, Surnadal
Nordland:
Alstahaug, Bindal, Bodø, Brønnøy, Dønna, Fauske, Grane, Hemnes, Leirfjord, Lurøy, Rana, Rødøy, Steigen, Vefsn, Vevelstad, Vågan, Værøy
Oslo:
-
Rogaland:
Bjerkreim, Eigersund, Gjesdal, Hjelmeland, Karmøy, Klepp, Sandnes, Sola, Strand, Tysvær
Telemark:
Bamble, Kragerø, Porsgrunn, Seljord, Skien, Tinn
Troms:
Dyrøy, Harstad, Ibestad, Lavangen, Skjervøy, Tjeldsund, Tromsø
Trøndelag:
Hitra, Meråker, Nærøysund, Osen, Steinkjer, Stjørdal
Vestfold:
Færder, Holmestrand, Horten, Larvik, Sandefjord, Tønsberg
Vestland:
Alver, Askøy, Austrheim, Bjørnafjorden, Kinn, Kvinnherad, Luster, Osterøy, Sogndal, Stord, Sunnfjord, Ullensvang, Voss
Østfold:
Halden, Moss, Rakkestad, Sarpsborg, Våler, Åmot, Ås, Øyer og Øystre Slidre