Slik forvalter kommunen startlån på en god måte

Råd og veiledning til kommunens økonomifunksjon

Oppsummering

Oppsummert er det fem punkter kommunen skal være bevisst på - for god kommunal forvaltning av startlån:

1. Samarbeid internt

Dialog og samarbeid mellom kommunenes økonomienhet og boligkontor er en nøkkel for felles forståelse og bevisst forvaltning av startlånsordningen. På den måten kan kommunen samtidig oppnå de ønskede boligsosiale resultatene: at flest mulig husstander kan skaffe seg og beholde sin egen bolig.

2. Hold balanse mellom innlån og utlån

Kommunens utlånspraksis er de vilkårene og tilpasningene kommunen gir ulike målgrupper ut fra deres behov. For å skape best mulig balanse bør kommunen tilpasse innlånene til utlånene. Det kan kommunen gjøre gjennom å velge rentetype, løpetid og avdragsprofil (serie eller annuitet).

3. Følg renteutviklingen og håndtér rentegap

Følg med på renteutviklingen og sørg for gode rentevilkår på ubrukte startlånmidler som står på konto. Jo større portefølje, desto større økonomiske konsekvenser vil et rentegap føre til. Dersom innlånskostnadene overstiger utlånsinntektene, bør kommunen ha planer for å justere budsjettet og dekke gapet.

4. Jobb aktivt for å redusere risiko for mislighold

Ha gode rutiner for å følge opp låntakere som kommer på etterskudd med nedbetalingen og sett inn tiltak, for å forhindre at restansen blir uhåndterlig for låntaker. Samtidig bør kommunen jevnlig analysere utlånsporteføljen og vurdere muligheten for tap. Sett av midler til tapsfond basert på en slik analyse.

5. Synliggjør startlånets effekter – sosialt og økonomisk

Kommunen bør føre og rapportere startlån separat fra kommunens øvrige økonomi. Det gir bedre kontroll, tydeligere styringsinformasjon og grunnlag for politiske prioriteringer.