Slik forvalter kommunen startlån på en god måte
Veileder sist oppdatert
Råd og veiledning til kommunens økonomifunksjon
Søknadsprosess for startlånsmidler fra Husbanken
Kommunen søker Husbanken om nye utlånsmidler til startlån. Søknadsprosessen følger normalt dette forløpet i løpet av ett år:
- Januar: Kommunen sender inn søknad om startlånsmidler til Husbanken.
- Februar/mars: Husbanken behandler søknadene fortløpende og tildeler midler. Husbanken utbetaler startlånsmidlene når kommunen har sendt inn de nødvendige vedtak og returnert signert låneavtale.
- Senere på året: Dersom kommunen trenger mer midler til startlån, kan dere søke på nytt. Dette forutsetter at Husbanken fortsatt har udisponerte startlånsmidler igjen.
Sammen med søknaden må kommunen sende inn disse dokumentene
- Vedtak i kommunestyret om låneopptaket
- Dokumentasjon på at låneopptaket er lagt inn i investeringsbudsjettet
- Dokumentasjon på at statsforvalteren har godkjent låneopptaket hvis kommunen er registrert i ROBEK
I søknader utover året, skal kommunen legge ved justert investeringsbudsjett. Hvis det mangler riktig dokumentasjon, blir utbetalingen forsinket. Startlånet blir utbetalt til kommunen når Husbanken har mottatt låneavtalen, underskrevet av ordfører eller en annen som har fullmakt. Kommunen skal sende låneavtalen via kommunens sak- og arkivsystem eller i vanlig post.