Behovsmeldingen

I behovsmeldingen gir kommunene melding om sine planer og behov for lån og tilskudd til utleieboliger og investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem. I tillegg søker kommunene om startlånmidler. Det gir lettere tilgang til Husbankens virkemidler til rett tid og i ønsket omfang.

Søknad om startlånmidler er bindende og utgjør grunnlaget for tildeling av startlånmidler til kommunene. For lån og tilskudd til utleieboliger og investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem må kommunen sende søknad og forespørsel på vanlig måte i tillegg.

På denne siden finner du brukerveiledning for behovsmeldingen. Veiledningen finnes både som film og tekstdokumenter (PDF). 

 

Brukerveiledning for behovsmeldingen - steg for steg

Behovsmeldingen er et digitalt skjema. For å fylle det ut, trenger kommuneansatte en rolle i Altinn.

Se brukerveiledning for å tildele roller i Altinn

Spørsmål og svar

Bruk av behovsmeldingen gir lettere tilgang til Husbankens virkemidler til rett tid og i ønsket omfang. Når Husbanken er kjent med kommunenes behov, kan vi sørge for rask og god bruk av virkemidlene gjennom året. For planlagte prosjekter er det svært viktig å starte dialogen med Husbanken så tidlig som mulig for å sikre at senere søknader om lån og tilskudd oppfyller kravene, og at prosjektene får best mulig kvalitet.

Husbanken bruker opplysningene om kommunenes behov for å disponere og prioritere innenfor Husbankens totale låneramme som Stortinget vedtar. Derfor er det viktig at kommunene melder inn sine boligplaner og virkemiddelbehov som er forankret i årsbudsjett og økonomiplaner.

Søknad om startlånmidler gir kommunen tilgang til midler som skal lånes ut videre til innbyggerne.

Behovsmeldingen er et digitalt skjema. For å fylle det ut, trenger kommuneansatte en rolle i Altinn.

Se brukerveiledning for å tildele roller i Altinn

Innlogging til behovsmeldingen ligger lengre opp på denne siden.

Behovsmelding og søknad om startlånmidler har to roller: 

  • En som kan fylle ut, men ikke sende inn
  • En som både kan fylle ut og sende inn (alle rettigheter)

Systemet er satt opp med disse to rollene, slik at rett person med rett myndighet i kommunen din skal kunne godkjenne og sende inn uten å måtte fylle ut alle detaljene. Kommunen bestemmer hvem som skal ha de ulike rollene og tildeler rettighetene i Altinn. 

Det er mulig å begrense rollene til å kun gjelde Husbankens tjenester ved å gi en ny rettighet: «Lån- og tilskuddstjenester i Husbanken». Medarbeiderne vil da ikke lenger ha rettigheter som gir tilgang til andre tjenester i kommunen (for eksempel nabovarsler, varsel om EU-kontroller o.l.).

Det er teknisk mulig for flere personer fra samme kommune å være pålogget samtidig. Dette gir muligheter for at bidragsytere med forskjellige ansvarsområder i kommunen selv kan logge på og se feltene som skal fylles ut.

Alt som fylles inn i behovsmeldingen og søknad om startlånmidler lagres automatisk. Det er mulig å logge inn flere ganger for å fylle ut i flere runder, og alt kan endres inntil melding og søknad er sendt inn. Ved ønske om endring etter innsending, kontakt brukerservice på e-post eller telefon 22 96 18 85.

Behovsmeldingen består av flere steg om:

  • Lån og tilskudd til utleieboliger
  • Lån og tilskudd til utleieprosjekter med tilvisnings-/tildelingsavtaler
  • Investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem
  • Søknad om startlånmidler 

Det kommer veiledninger for utfylling av hvert steg, både i tekstform og i korte videosnutter her på Husbankens nettsider.

Flere ansatte kan fylle ut behovsmeldingen samtidig. Derfor anbefaler vi at kommunen koordinerer utfyllingen for å skape oversikt og enighet om det samlede behovet for virkemidler. Erfaring viser at flere enheter og ansatte med ulike roller må bidra for å fylle ut de ulike stegene i behovsmeldingen.

Alle data håndteres i henhold til personvernregler og krav til informasjonssikkerhet. Kommunens behovsmelding og søknad behandles av Husbankens regionale og nasjonale kontor. Husbanken kan dele aggregerte data med myndigheter og andre eksterne parter, men de ligger ikke åpent tilgjengelig på internett.

Kommunen får ikke direkte svar på innmeldte behov om lån og tilskudd til utleieboliger og investeringstilskudd til omsorgsplasser og sykehjem. Søknaden om startlånmidler vil Husbanken tilstrebe å behandle i løpet av en måned. 

Saksbehandling og tildeling av startlånmidler forutsetter at Husbanken har mottatt:

  • dokumentasjon på at kommunestyret har vedtatt låneopptaket
  • kopi av investeringsbudsjettet som viser startlånopptaket som et tiltak
  • eventuell dokumentasjon på at statsforvalteren har godkjent låneopptaket dersom kommunen er i ROBEK.

Før utbetaling av startlånmidler, må Husbanken motta låneavtale undertegnet av ordfører eller person med delegert fullmakt.

En PDF av ferdig utfylt behovsmelding og søknad kan lastes ned fra kvitteringssiden og via menyen «status og historikk» etter innsending.

Kontakt nærmeste regionkontor.   

Ved melding om feil eller tekniske problemer, kontakt brukerservice på e-post eller telefon 22 96 18 85.