Bostøttesystemet - tilgang
All saksbehandling av bostøtte skjer i Husbankens bostøttesystem og alle kommuner er tilknyttet systemet. Det er kun ansatte som har behov for det i arbeidet sitt, som får tilgang til systemet.
Hvem kan få tilgang til bostøttesystemet?
Du kan kun få tilgang til bostøttesystemet hvis du har et saklig behov for det i ditt daglige arbeid.
Hvis arbeidet ditt gjør at du sporadisk har behov for opplysninger i en enkeltsak, må du henvende deg til saksbehandler i kommunen. Han/hun vil vurdere om de kan utlevere opplysningene.
Som ansatt i kommunen, kan du få tilgang til bostøttesystemet hvis du:
- skal registrere og behandle bostøttesøknader.
- jobber i et publikumsmottak som er førstelinje for bostøtte (servicekontor, innbyggertorg og lignende), og har som oppgave å veilede enkeltsøkere i bostøttesaken deres. Da får du lesetilgang og kan se hvordan en sak er behandlet, men du kan ikke registrere noe på saken.
- behandler søknader om økonomisk sosialhjelp. Da får du lesetilgang og kan se status på søknad, beløp, utbetalingsdato og kontonummer.
- arbeider med samordning av statlige og kommunale ytelser (transport). Da får du lesetilgang og kan se status på søknad, beløp, utbetalingsdato og kontonummer.
Slik søker du om tilgang til bostøttesystemet
- Skal du jobbe som saksbehandler og registrere i bostøttesystemet, må du gjennomføre og bestå grunnleggende e-læringskurs i bostøtte før du sender inn søknad om tilgang.
- Skal du kun ha lesetilgang til enkeltsaker, trenger du ikke å gjennomføre kurset.
- Skal du jobbe for flere kommuner, må du sende søknader for alle de aktuelle kommunene. Hver søknad må være undertegnet av en leder i den aktuelle kommunen. Det er kun mulig å få samme type tilgang i aktuelle kommuner, det er altså ikke mulig å ha rolle som saksbehandler i én kommune og kun lesetilgang i en annen kommune.
- Fyll ut søknadsskjemaet. Skjemaet skal fylles ut på PC. Send skjemaet til post@husbanken.no.
Søknad om tilgang til bostøttesystemet (bokmål) PDF
Søknad om tilgang til bostøttesystemet (nynorsk) PDF
Krav om passordbytte hver 3. måned
Det er krav om å bytte passord hver 3. måned. Hvis du ikke bytter passord, vil kontoen din bli deaktivert etter en stund. Du må da søke om tilgang på nytt.
Når en saksbehandler slutter
Hvis en medarbeider slutter å jobbe med bostøtte, må kommunen straks melde fra til Husbanken via post@husbanken.no. Det er ikke lov for andre å bruke medarbeiderens ident og passord.