Veileder om tapsdeling og administrasjon av startlaan

Kommunens låneopptak

Husbanken vil årlig fastsette søknadsfrist og bevilgningsrutiner. Kommunene får nødvendig informasjon om dette hvert år og søker om midler ved å fylle ut behovsmeldingen.

Søknader som Husbanken mottar etter utløpet av søknadsfristen, vil bare bli innvilget hvis det er tilgjengelige midler på lånerammen.

Lån som kommunen tar opp, blir gitt som gjeldsbrevlån. Husbanken kan dele opp bevilgning og utbetaling av lånemidlene for å sikre en best mulig bruk av lånerammen.

Sammen med søknaden må kommunen sende inn:

  • Vedtak i kommunestyret om låneopptaket.
  • Dokumentasjon på at låneopptaket er lagt inn i investeringsbudsjettet.Dokumentasjon på at statsforvalteren har godkjent låneopptaket hvis kommunen er registrert i ROBEK.

Startlånet blir utbetalt til kommunen når Husbanken har mottatt låneavtalen, underskrevet av ordfører eller annen fullmaktshaver.