Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på en del spørsmål som kan hjelpe deg i arbeidet med den nye løsningen.

Hvem kan søke elektronisk?

Alle med elektronisk ID kan søke elektronisk. Søker kan logge seg inn via husbanken.no.

 

Hva er elektronisk ID?

Du finner all informasjon om dette på ID-porten Slik-skaffer-du-deg-elektronisk-id

 

Hvor finner jeg e-søknadene som har kommet inn til kommunen?

Du vil motta en e-post når du har en innkommende søknad. Logg deretter på ekstranettet til Husbanken og du finner de innkomne søknader til din kommune. Det finnes en arbeidsliste som skal gjøre det lettere for deg som saksbehandler å fylle inn opplysninger i startsak frem til ny saksbehandlerløsning er ferdig i 2017.

Mer informasjon om innkomne søknader.

 

Hvordan journalføres søknadene?

Kommunen må selv overholde journalføringsplikten.   

Hvordan sette opp tjenesten i egen arkivløsning?

  • Kommunen må selv ta kontakt med KS for å bestille og sette opp FIKS/SvarInn mot egen arkivløsning. Dette gjør dere ved å sende en e-post til KS på svarut@ks.no
  • Når FIKS/SvarInn er satt opp mot arkivløsningen, tar dere kontakt med Husbanken via brukerservice@husbanken.no for å aktivere maskinell journalføring. Samtidig kan dere gjøre avtale med Husbanken om å gjennomføre en enkel test for å sjekke at søknadene overføres til arkivet på tilfredsstillende måte.

 

Husbanken anbefaler at FIKS/SvarInn benyttes. Det vil føre til færre manuelle rutiner. 

Dersom kommunen ikke tar i bruk FIKS/SvarInn
For de kommunene som velger å ikke ta dette i bruk, må arbeidet med journalføring organiseres slik at det passer best mulig inn i eksisterende journalføringsrutiner.

Husbanken skisserer to alternativer for manuelle rutiner: 

  1. Saksbehandler tar ut søknader fra arbeidslisten i ekstranett og journalfører i kommunens sak/arkivsystem som del av saksbehandlingsrutinen.
  2. Kommunen gir postmottak tilgang til arbeidslisten i Ekstranett og journalfører i sak/arkivsystem før de fordeler saken til saksbehandler. 

Søknadsløsningen varsler hver dag automatisk om nye e-søknader som er sendt kommunen. Dette blir sendt i en egen e-post. Kommunen kan oppgi e-postadresse til den som har ansvar for journalføring.

 

Hva gjør jeg om jeg trenger brukerstøtte?

Alle faglige spørsmål sendes til de respektive regionkontorene i Husbanken. For teknisk brukerstøtte kontakter du brukerservice;


 

Hvordan laster jeg opp vedlegg til e-søknaden?

Her får du informasjon om hvordan du laster opp vedlegg.

Er det mulig å søke via telefon og nettbrett?

Ja. Du kan søke elektronisk via datamaskin, nettbrett og smarttelefon.

 

Kan søker ta bilde av dokumentene eller må søker skanne dem inn?

Søker kan ta bilde av vedleggene. 

Se beskrivelse av hvordan søker kan laste inn vedlegg.

 

Jeg har to søkere som skal søke sammen, hva gjør de da?

En av søkerne logger seg på, påbegynner en søknad og oppgir den andre som medsøker.

Husbanken sender deretter en melding om samtykke til den/de som skal stå ansvarlig på lånet sammen med søker. Disse vil motta en SMS som sier hva de skal gjøre. Søker kan fortsette å fylle ut søknaden når alle de de ansvarlige har gitt sitt samtykke. 

 

Finner jeg medsøker registrert i listen over innkomne søknader (arbeidslisten)? 

Det er den personen som oppretter en e-søknad som blir satt som «hovedsøker». Medsøker vises ikke på arbeidslisten. Vi antar at det ikke tar lang tid fra søknaden er mottatt til den blir registrert inne i et saksbehandlingssystem. I søknadsdokumentet vil det framkomme opplysninger om eventuelle medsøkere.  


 

Jeg har en søker på telefonen som trenger hjelp, hvordan kan jeg gå inn i søknadskjemaet og se hva de «ser»?

Gå inn på testsøknaden her, Logg deg inn med et av de fiktive personnumrene og klikk deg frem til siden i skjemaet som kunden trenger hjelp til.

 

Gjelder søknaden finansiering av både lån og tilskudd?

Ja, i ny e-søknad startlån og tilskudd til etablering søkes det om finansiering, det vil si at kunden søker om både startlån og tilskudd til etablering. Derfor må du registrere og behandle disse søknadene som søknad om både startlån og tilskudd til etablering. Vi ser at flere kommuner bare registrerer e-søknaden i startsak som startlån. Det er viktig at dere registrerer søknaden korrekt. Så må du gi et eget avslag hvis søker ikke er berettiget tilskudd. Dette er juridisk pålagt å sikre klageadgang for både tilskudd og startlån.

Selvstendig næringsdrivende. Blir opplysninger om formue og gjeld innhentet automatisk ?

Dersom den sist tilgjengelige selvangivelsen for søkeren eller medsøkeren er en selvangivelse for næringsdrivende, vil ikke opplysninger om formue eller gjeld bli hentet inn i e-søknaden. Søkeren eller medsøkeren må selv oppgi disse. Kommunene må derfor alltid kontrollere saker der søkeren eller medsøkeren har selvangivelse for næringsdrivende. 

Hvorfor skjer det noen ganger at selvangivelsen ikke automatisk henter opp opplysninger om formue og gjeld? 

I tilfeller der elektroniske søknader sendes i perioden fra midten av februar til begynnelsen av mars (frem til ny selvangivelse er sendt ut) vil det skje at  formue og gjeld ikke preutfylles i søknadsskjemaet, selv om selvangivelsesdokumentene er ferdig lastet opp. Grunnen til dette er at det i februar hvert år kjøres en rutinemessig rydding i Altinn hvor selvangivelsesdata slettes. Dette er for å forhindre at borgere gjør endringer i en utdatert selvangivelse for forrige år, og sender denne inn til Skatteetaten samtidig som det sendes ut en ny selvangivelse fra sist år.