Bedre styringsinformasjon
God styringsinformasjon er en forutsetning for å kunne se sammenhengen mellom innsats og resultater i strategien Bolig for velferd. Klare prioriteringer og god styring er viktig for å oppnå kvalitet på tjenestene og utnytte ressursene effektivt.
Målet i nasjonalt prosjekt for bedre styringsinformasjon har vært å sammenstille og utvikle styringsparametere og resultatmål som støtter opp om strategiens mål og innsatsområder.
God styringsinformasjon er nødvendig for et målrettet og effektivt boligsosialt arbeid. Informasjonen skal blant annet gjøre de økonomiske ordningene treffsikre og hjelpe målgruppen. Mangel på god styringsinformasjon kan være en barriere for å forebygge boligproblemer og målrette tiltak.
Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV), Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI), Helsedirektoratet (Hdir), Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) og Husbanken fikk i oppdrag å:
- Invitere med seg kommunesektoren i et nasjonalt prosjekt for å sammenstille og utvikle indikatorer og resultatmål som støtter opp om strategiens mål og innsatsområder.
- Bidra til at både stat og kommune får bedre informasjon om status på det boligsosiale området og om sammenhengen mellom innsats og resultater.
- Dataene som ligger til grunn for indikatorer og resultatmål skal som hovedregel baseres på eksisterende data.
Prosjektets metodiske tilnærming har basert seg på Direktoratet for økonomistyring (DFØ) sin veileder «Resultatmåling. Mål- og resultatstyring i staten».
Mer om mål og resultatstyring for strategien Bolig for velferd kommer (veiviseren.no)
Det vil bli laget årlige resultatrapporter for Bolig for velferd som viser sammenhengen mellom innsats og resultater i det boligsosiale arbeidet.
Regjeringen har fastsatt tre nasjonale mål for Bolig for velferd. De seks direktoratene som står sammen om å sette strategien ut i livet har brutt de tre hovedmålene ned til 15 målsettinger for arbeidet. Les mer om de 15 målsetningene.
Her presenteres noen hovedindikatorer for strategien Bolig for velferd som samlet gir en kortfattet og oversiktlig bilde av status pr 2016 i det boligsosiale arbeidet.
Innsatsområde: Hjelp fra midlertidig til varig bolig
4 245
husstander oppholdt seg i midlertidig botilbud
|
|
 |
82 %
bodde i midlertidig botilbud under 3 måneder
|
39
barnefamilier bodde i midlertidig botilbud over 3 mnd
|
15 291
Totalt antall bosatte flyktninger
|
 |
81 %
av flyktningene ble bosatt innen 6 mnd
|
Innsatsområde: Hjelp til å skaffe egnet bolig
108 803
kommunale utleieboliger
|
 |
48 %
av de kommunale utleieboligene var tilpasset rullestolbrukere
|
8 770
husstander mottok startlån
|
 |
 |
51 %
av startlånmottakerne var barnefamilier
|
13 %
av startlånmottakerne bodde i kommunale utleieboliger
|
105 732
husstander mottok bostøtte
|
 |
29 %
av bostøttemottakerne var barnefamilier
|
Innsatsområde: Gi oppfølging og tjenester i hjemmet
106
kommuner hadde et oppsøkende team i psykisk helse og rusarbeid
|
 |
Innsatsområde: Sikre god styring og målretting av arbeidet
24 %
av kommunene opplevde å møte en samordnet stat
|
 |